Powrót

Strona główna

  • Dialogi filozoficzne
  • Dialogi filozoficzne
  • Dialogi filozoficzne
  • Dialogi filozoficzne
  • Dialogi filozoficzne
  • Dialogi filozoficzne
  • Dialogi filozoficzne
  • Dialogi filozoficzne
  • Dialogi filozoficzne
  • Dialogi filozoficzne
  • Dialogi Filozoficzne

Dialogi filozoficzne

Ceny od: 9,00 zł do: 144,50 zł

Średnia ocena: 4,5

Opinie czytelników: (0) Dodaj ocenę

Filozofia Augustyna z Hippony – system filozoficzny świętego Augustyna, stanowiący syntezę platonizmu i myśli chrześcijańskiej. Mimo iż Augustyn był teologiem i jednym z pierwszych Ojców Kościoła obdarzonych tytułem Doktora, i to doktora łaski, jego refleksja intelektualna dała początek także niektórym ważnym ujęciom filozoficznym. Uważa się, że jego twórczość "stanowi punkt szczytowy filozofii patrystycznej, a być może także całej filozofii chrześcijańskiej". Z pewnością była przez ponad 700 lat najbardziej wpływową szkołą myślenia filozoficznego w Kościele katolickim. System filozoficzny Augustyna można najkrócej scharakteryzować jako konsekwentne przystosowanie klasycznego platonizmu do treści zawartych w teologicznej doktrynie chrześcijańskiej. Próby takiego przystosowania były już przeprowadzane przez wcześniejszych myślicieli chrześcijańskich, jak Orygenes, Augustyn zdołał jednak przez stworzenie nowych pojęć w dziedzinie teodycei wypracować spójny z wiarą chrześcijańską system filozoficzny. Rozumienie sposobu dochodzenia do poznania prawd wiecznych i rzeczywistości duchowej określa się czasem mianem iluminacji. Filozofię zgłębiał Augustyn z Hippony przede wszystkim w młodości. Na jego formację filozoficzną w tym wczesnym okresie życia – po odejściu od poglądów manichejskich – wpłynął przede wszystkim neoplatonizm, ale nie bez znaczenia była też fascynacja nauczaniem Cycerona, cechującym się sceptycyzmem akademickim. Przyjęcie chrztu w katedrze mediolańskiej (387), poprzedzone katechumenatem pod kierownictwem Ambrożego, potem święcenia kapłańskie (391) i biskupie (396), przesunęły punkt ciężkości jego zainteresowań ku teologii. Zacięcie filozoficzne pozostało w nim jednak przez całe życie. Teoria bytu filozofii Augustyna wychodziła z podobnych przesłanek co Platona, jednak z uwzględnieniem Boga rozumianego na sposób osobowy i wyciągnięciem dalej idących konsekwencji z faktu przyjęcia wieczności i nieskończoności świata idei. Podobnie jak Platon, Augustyn zakładał świat idei, który istnieje niezależnie i oddzielnie od świata materialnego, będąc wiecznym, nieskończonym i doskonałym. Teorię hierarchii idei Augustyn uzupełnił ukazując Boga, opisanego przez objawienie judeo-chrześcijańskie, jako podstawową i jedyną istniejącą z własnej mocy Ideę. Wszystkie pozostałe idee, które tworzy Bóg z sobie wiadomych powodów, odbijają w sobie Jego podobieństwo. Idee te, nazywał je stworzeniami duchowymi (creatura spiritalis), lub aniołami, Augustyn rozumiał wciąż po platońsku – tzn. były dla niego realnie istniejącymi podmiotami, z którymi można się bezpośrednio stykać. Zgodnie z teologią chrześcijańską, Bóg jest jednak też bezpośrednim twórcą świata materialnego. Zmusiło to Augustyna do odrzucenia neoplatońskiej teorii emanacji, zakładającej powstanie świata materialnego na skutek niedoskonałego procesu „odbijania się” doskonałych idei w materii. Ze względu na to, że to Bóg stworzył świat materialny, był on uczyniony jako z natury dobry i doskonały – choć w hierarchii stworzeń stoi niżej od świata duchowego. Zarówno człowiek, jak i świat materialny uległ zepsuciu dopiero po grzechu pierworodnym, zachowując jednak ontyczną dobroć swej natury. Augustyn podkreślał to, zwalczając idee głoszone przez Manichejczyków o złu materii. Teoria emanacji została więc zastąpiona teorią dwustopniowego stworzenia świata. Augustyn, analizując dwa opisy stworzenia w pierwszych rozdziałach Księgi Rodzaju, przyjął, że w pierwszej fazie stworzenia Bóg z niczego (ex nihilo) uczynił chaos – niebo i ziemię niemające żadnej formy (Rdz 1,1; Mdr 11,17; Syr 18,1: creavit omnia simul /Wulgata/), ale zawierające idee przyczynowe lub zarodkowe (rationes cusales, seminales). W drugiej fazie stworzenia, opisanej symbolicznie w Rdz 2,24-3,24 poprzez np. obrazową czynność lepienia z mułu, Bóg nadał bytom widzialną postać. Dokonał tego w stworzonym wcześniej czasie, w doczesnej rzeczywistości, zgodnie ze swoją wolą stwórczą, wyrażaną na bieżąco, ale też zgodnie z racjami przyczynowymi bytów, złożonymi w materii w pierwotnym akcie stworzenia. Stąd z jednej strony prawdą jest, że nic nie mogłoby istnieć ani chwili bez woli Boga i zapadłoby się w nicość - „bez woli Boga nawet jeden listek nie spada z drzewa” - z drugiej jednak strony, byty mają swoją naturę, która jest im nadana przez Boga na początku i rozwijają się zgodnie z tą naturą.

Rok wydania: 1999 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda z obwolutą Wymiar: 15x20cm Ilość stron: 917 Waga: 0.48 kg EAN: 9788370066819 TIN: T01193695

Uwagi: Obwoluta lekko porysowana, Brzegi stron zakurzone, 

Informacje

Obwoluta lekko porysowana, Brzegi stron zakurzone, 

Uwagi

Rok wydania: 1999 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda z obwolutą Wymiar: 15x20cm Ilość stron: 917 Waga: 0.48 kg EAN: 9788370066819 TIN: T01193695

Produkt niedostępny
Powiadom mnie o dostępności tego produktu

Rok wydania: 1999 Wydawnictwo: Filozofia i religia Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Wymiar: 15x20cm Ilość stron: 917 Waga: 0.48 kg EAN: 9788370066819 TIN: T00883203

Uwagi: Oprawa lekko wytarta, Brzegi stron zakurzone, Oprawa delikatnie zagięta, Rogi oprawy trochę zagięte, 

Informacje

Oprawa lekko wytarta, Brzegi stron zakurzone, Oprawa delikatnie zagięta, Rogi oprawy trochę zagięte, 

Uwagi

Rok wydania: 1999 Wydawnictwo: Filozofia i religia Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Wymiar: 15x20cm Ilość stron: 917 Waga: 0.48 kg EAN: 9788370066819 TIN: T00883203

Produkt niedostępny
Powiadom mnie o dostępności tego produktu

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: Filozofia i religia Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Wymiar: 15x20cm Ilość stron: 917 Waga: 0.48 kg EAN: 9788370066819 TIN: T00752536

Uwagi: Obwoluta zakurzona, wytarta na brzegach i zarysowana na grzbiecie. Brzegi stron zakurzone i lekko zabrudzone.

Informacje

Obwoluta zakurzona, wytarta na brzegach i zarysowana na grzbiecie. Brzegi stron zakurzone i lekko zabrudzone.

Uwagi

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: Filozofia i religia Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Wymiar: 15x20cm Ilość stron: 917 Waga: 0.48 kg EAN: 9788370066819 TIN: T00752536

Produkt niedostępny
Powiadom mnie o dostępności tego produktu

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Ilość stron: 917 Waga: 1.2 kg EAN: 8324000917 TIN: T00524189

Uwagi: Oprawa lekko wytarta, Rogi oprawy trochę zagięte, Strony trochę pożółkłe, 

Informacje

Oprawa lekko wytarta, Rogi oprawy trochę zagięte, Strony trochę pożółkłe, 

Uwagi

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Ilość stron: 917 Waga: 1.2 kg EAN: 8324000917 TIN: T00524189

Produkt niedostępny
Powiadom mnie o dostępności tego produktu

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Ilość stron: 917 Waga: 1.2 kg EAN: 8324000917 TIN: T00497205

Uwagi: Brzegi stron lekko zakurzone. Oprawa deliktanie zarysowana. 

Informacje

Brzegi stron lekko zakurzone. Oprawa deliktanie zarysowana. 

Uwagi

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Ilość stron: 917 Waga: 1.2 kg EAN: 8324000917 TIN: T00497205

Produkt niedostępny
Powiadom mnie o dostępności tego produktu

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Ilość stron: 917 Waga: 1.2 kg EAN: 8324000917 TIN: T00358823

Uwagi: Brzegi stron zakurzone, Strony trochę pożółkłe, 

Informacje

Brzegi stron zakurzone, Strony trochę pożółkłe, 

Uwagi

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Ilość stron: 917 Waga: 1.2 kg EAN: 8324000917 TIN: T00358823

Produkt niedostępny
Powiadom mnie o dostępności tego produktu

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: Filozofia i religia Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Wymiar: 15x20cm Ilość stron: 917 Waga: 0.48 kg EAN: 9788370066819 TIN: T00321432

Uwagi: Obwoluta zarysowana i wytarta. Brzegi stron zakurzone.

Informacje

Obwoluta zarysowana i wytarta. Brzegi stron zakurzone.

Uwagi

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: Filozofia i religia Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Wymiar: 15x20cm Ilość stron: 917 Waga: 0.48 kg EAN: 9788370066819 TIN: T00321432

Produkt niedostępny
Powiadom mnie o dostępności tego produktu

Rok wydania: 1953 Stan: UżywanaRodzaj okładki: Miękka Wymiar: 17x24cm Waga: 0.3 kg

Uwagi: Brzegi stron lekko zakurzone i pożółkłe. Oprawa zabrudzona i wytarta na krawędziach. W książce znajdują się pieczątki i adnotacje pobiblioteczne. Druk zachowany w dobrym stanie. Blok książki spójny. Strony lekko pożółkłe i poplamione.

Informacje

Brzegi stron lekko zakurzone i pożółkłe. Oprawa zabrudzona i wytarta na krawędziach. W książce znajdują się pieczątki i adnotacje pobiblioteczne. Druk zachowany w dobrym stanie. Blok książki spójny. Strony lekko pożółkłe i poplamione.

Uwagi

Rok wydania: 1953 Stan: UżywanaRodzaj okładki: Miękka Wymiar: 17x24cm Waga: 0.3 kg

Produkt niedostępny
Powiadom mnie o dostępności tego produktu

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Inna Wymiar: 15x21.5cm Waga: 1.2 kg EAN: 8324000917

Uwagi: Lekko zakurzone brzegi stron.

Informacje

Lekko zakurzone brzegi stron.

Uwagi

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Inna Wymiar: 15x21.5cm Waga: 1.2 kg EAN: 8324000917

Produkt niedostępny
Powiadom mnie o dostępności tego produktu

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Ilość stron: 917 Waga: 1.2 kg EAN: 8324000917 TIN: T00316065

Uwagi: Obwoluta lekko zarysowana. Brzegi stron zakurzone. 

Informacje

Obwoluta lekko zarysowana. Brzegi stron zakurzone. 

Uwagi

Rok wydania: 2001 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Ilość stron: 917 Waga: 1.2 kg EAN: 8324000917 TIN: T00316065

Produkt niedostępny
Powiadom mnie o dostępności tego produktu

Rok wydania: 1999 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Wymiar: 15x21cm Ilość stron: 917 Waga: 1.2 kg EAN: 837006681X TIN: T00307167

Uwagi: Obwoluta lekko zabrudzona i zarysowana. Brzegi stron nieco zakurzone.

Informacje

Obwoluta lekko zabrudzona i zarysowana. Brzegi stron nieco zakurzone.

Uwagi

Rok wydania: 1999 Wydawnictwo: ZNAK Stan: UżywanaRodzaj okładki: Twarda Wymiar: 15x21cm Ilość stron: 917 Waga: 1.2 kg EAN: 837006681X TIN: T00307167

Produkt niedostępny
Powiadom mnie o dostępności tego produktu

Opinie