Razem 0,00 zł

+Koszt dostawy od -

Powrót

Sztuka, kultura i etnologia

Imaginarium cielesności. Imaginarium of Corporeality

Opinie czytelników: (0) Dodaj ocenę

Maria Pinińska-Bereś, jedna z najważniejszych polskich artystek XX wieku, uznawana jest za prekursorkę polskiej sztuki feministycznej. Artystka urodziła się w Poznaniu w 1931 roku, związała z Krakowem, gdzie ukończyła studia w 1956 na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Xawerego Dunikowskiego, a od 1979 została członkiem Grupy Krakowskiej. Na przełomie lat 60. i 70. w twórczości Marii Pinińskiej-Bereś zaczęły pojawiać się wątki związane z krytyczną analizą ról przypisanych kobietom, wyprzedzając tym samym o kilka lat sztukę feministyczną na Zachodzie. To wtedy artystka zaczęła tworzyć prace o lekkich formach ze sklejki, szkła i tkaniny, wypchane gąbką i watą w charakterystycznym kolorze cielistego różu. Symbolika różu wiąże się nieodłącznie z ciałem, buduarem, kobiecością i seksem. Prace Pinińskiej-Bereś poprzez swą miękkość, krągłe formy i różowy kolor, nasycone są warstwą seksualności, prowadzą swego rodzaju flirt z otoczeniem, ale jednocześnie mają charakter ironiczny, drwiąc z norm i konwencji narzucanych kobietom. Sztuka Marii Pinińskiej-Bereś wskazuje na dystans artystki wobec codzienności i ograniczeń, z którymi musiała się mierzyć. To przecież właśnie w realnym świecie poszukiwała natchnienia, a przede wszystkim znajdowała w nim swoje własne obszary przyjemności. Z przestrzeni codzienności udało jej się wyczarować niezwykły bajkowy świat, w którym pojawiają się księżniczki, krzywe wieże, a zwyczajne kształty przyjmują niepokojące, niekiedy też erotyczne konotacje.

Rok wydania: 2012 Wydawnictwo: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie Stan: UżywanaRodzaj okładki: Miękka Wymiar: 11.6x20cm Waga: 0.5 kg

Uwagi: Brzegi stron lekko zakurzone. Oprawa delikatnie wytarta. Tekst w języku polskim i angielskim.

Produkt niedostępny
Powiadom mnie o dostępności tego produktu

Opinie