Drukarnia Biblioteczna "Książnica" to jedyne w Polsce przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji książek dla bibliotek. Działała w Katowicach w latach 1987–1993.
Spółka Książnica powstała w 1987 roku, jej założycielami były Katowickie Zakłady Graficzne i Wydawnictwo Śląsk. Przedsiębiorstwo było odpowiedzią na ówczesne potrzeby bibliotek i powstała m.in. dzięki wsparciu ze strony Ministerstwa Kultury kierowanego wtedy przez profesora Aleksandra Krawczuka. Dla realizacji przedsięwzięcia zakupiono Katowickim Zakładom Graficznym urządzenia do szycia i oprawiania książek. Pierwszymi kierownikami firmy zostali Marek Rasiński (z Katowickich Zakładów Graficznych) i Mariusz Morga (z Wydawnictwa Śląsk).
Inspiracją dla firmy przedsiębiorstwa było lwowskie wydawnictwo Książnica-Atlas, jednocześnie firma odnosiła się do głównych klientów katowickiego wydawnictwa. Książnica powstała by zaopatrywać biblioteki w dobrze wydaną w twardych oprawach literaturę piękną. W tamtych czasach niewiele książek wydawano w twardych oprawach, o ile dla indywidualnego użytkownika nie stanowiło to wielkiej przeszkody, to już w przypadku bibliotek był to duży problem, gdyż książki w papierowej oprawie, często nie szyte lecz klejone, dosyć szybko ulegały zniszczeniu. Poza tą działalnością Książnica zajmowała się również dostarczaniem mebli bibliotecznych i usługami bibliograficznymi.
Pomysł stworzenia wydawnictwa działającego wyłącznie na potrzeby bibliotek nie był nowy, działały już takie wydawnictwa w Holandii, Danii i Szwecji, jednak w Polsce nikt tego wcześniej nie robił.
Książnicy nie można nazwać wydawnictwem w pełnym znaczeniu tego słowa, była to raczej przedsiębiorstwo introligatorsko-dystrybucyjne. Działanie Książnicy polegało na zebraniu od wydawnictw planów wydawniczych na nadchodzący rok. Następnie przedstawiano te tytuły bibliotekom, które zamawiały konkretną liczbę książek. Książnica brała od wydawnictw "surowe" arkusze drukarskie, które były szyte i oprawiane w Katowickich Zakładach Graficznych, a następnie wysyłane do końcowych odbiorców. Większość książek trafiała do bibliotek, część była wprowadzana do obrotu księgarskiego. Książki te miały nadrukowane dwie ceny, jedną dla bibliotek, a drugą dla klientów indywidualnych.