1. Alexis de Tocqueville - Dawne rządy i rewolucja - 172 s., 2003 r.,
2. Etienne Bonnot de Condillac - O pochodzeniu poznania ludzkiego. Gramatyka. - 498 s., 2002 r.,
3. Etienne Gilson - Jedność doświadczenia filozoficznego - 230 s., 2001 r.,
4. Święty Augustyn - Wyznania - 342 s., 2001 r.,
5. Lucjusz Anneusz Seneka - Dialogi - 614 s., 2001 r.,
6. Dawid Hume - Badania dotyczące rozumu ludzkiego - 182 s., 2001 r.,
7. Wolter - Listy i Powiastki Filozoficzne - 396 s., 2002 r.,
8. Georg Wilhelm Friedrich Hegel - Wykłady o filozofii dziejów - 530 s., 2003 r.,
9. Maria Ossowska - Podstawy Nauki o Moralności Część I - 430 s., 2003 r.,
10. Maria Ossowska - Podstawy Nauki o Moralności Część II - 431-892 s., 2003 r.,
11. Soren Kierkegaard - Wprawki do Chrześcijaństwa - 354 s., 2004 r.,
12. John Stuart Mill - O wolności. O zasadzie użyteczności - 292 s., 2002 r.,
13. August Comte - Rozprawa o Duchu Filozofii Pozytywnej - 160 s., 2003 r.,
14. Soren Kierkegaard - Pojęcie lęku - 196 s., 2002 r.,
15. La Rochefoucauld - Maksyma i rozważania moralne - 134 s., 2003 r.,
16. Benedykt de Spinoza - Traktat polityczny - 122 s., 2002 r.,
17. Johann Gottlieb Fichte - Powołanie człowieka - 204 s., 2003 r.,
18. Platon - Biesiada - 194 r., 2001 r.,
19. Cyceron - Wybór pism naukowych - 334 s., 2002 r.,
20. Albert Camus - 142 s., 2001 r.,
21. John Dewey - Jak Myślimy? - 242 s., 2002 r.,
22. Immanuel Kant - Uzasadnienie metafizyki moralności - 130 s., 2002 r.,
23. Święty Tomasz z Akwinu - Traktat o Człowieku Tom I - 358 s., 2002 r.,
24. Święty Tomasz z Akwinu - Traktat o Człowieku Tom II - 400 s., 2002 r.,
25. Hieronim Savonarola - O miłości Jezusa i inne pisma - 226 s., 2004 r.,
26. Boecjusz - O pociechach filozofii. Traktaty teologiczne - 284 s., 2003 r.,
27. Kartezjusz - Rozprawa o Metodzie - 160 s., 2002 r.,
28. Święty Augustyn - O państwie Bożym Tom I - 708 s., 2003 r.,
29. Święty Augustyn - O państwie Bożym Tom II - 984 s., 2003 r.,
30. Francis Bacon - Szkice Polityczno-Etyczne- 174 s., 2003 r.,
31. Thomas More - Utopia - 220 s., 2001 r.,
32. Kwintylian - Kształcenie Mówcy - 354 s., 2002 r.,
33. Denis Diderot - Wybór Pism Filozoficznych - 322 s., 2003 r.,
34. Erich Fromm - O sztuce miłości - 132 s., 2001 r.,
35. Denis Diderot - Kubuś fatalista i jego pan - 284 s., 2004 r.,
36. Jean le Rond d'Alembert - Wstęp do Encyklopedii - 174 s., 2003 s.,
37. Henri Bergson - Pamięć i życie - 146 s., 2001 r.,
38. Julien Offray de la Mettrie - Człowiek-Maszyna - 136 s., 2003 r.,
39. George Berkeley - Trzy Dialogi Między Hylasem i Filonousem - 158 s., 2004 r.,
40. Thomas Robert Malthus - Prawo Ludności - 214 s., 2003 r.,
41. Jean-Paul Sartre - Problem bytu i nicości. Egzystencjalizm jest humanizmem - 190 s., 2001 r.,
42. Bertrand Russell - Zagadnienia filozofii - 146 s., 2002 r.,
43. Bronisław Malinowski - Prawo, Zwyczaj, Zbrodnia w społeczeństwie dzikich- 136 s., 2001 r.,
Filozofia najbardziej ogólna, fundamentalna, racjonalna i krytyczna wiedza o wszystkim, co istnieje;
w znaczeniu źródłowym filozofia oznaczała umiłowanie mądrości, czyli nieustanne dążenie do wiedzy i poszukiwanie pewności. Według Platona (Uczta), który erosa wywodził od Dostatku i Biedy, filozofia sytuuje się pomiędzy mądrością bogów a głupotą głupców. Od bogów odróżnia ją „bieda” (niewiedza), a od głupców „dostatek” (świadomość niewiedzy), dlatego szczytem filozoficznej mądrości jest brak ostatecznej pewności („wiem, że nic nie wiem” — Sokrates).
Początkowo filozofia wyrastała ze zdziwienia światem (Platon, Arystoteles), później z wątpienia stawiającego pod znakiem zapytania to, co dotychczas było zakorzenione w tradycji lub oczywiste (R. Descartes), albo z doświadczenia sytuacji granicznych, szczególnie śmierci. Precyzyjne i jednoznaczne zdefiniowanie pojęcia filozofii jest niemożliwe ze względu na historyczną zmienność jego zakresu i treści oraz związek przypisywanego mu znaczenia z przyjęciem określonej koncepcji filozoficznej; wymaga zatem relatywizacji do epoki historycznej oraz kierunku filozoficznego czy też szkoły. W filozofii prawie wszystko jest przedmiotem sporu, począwszy od tego, co filozofią jest, a co nią nie jest, jej przedmiot, metody, język (bardziej sformalizowany czy metaforyczny), a także status naukowy (czy filozofia jest nauką czy mądrością). Samo pytanie o to, czym jest filozofia, jest więc filozoficznym problemem.