Tom I, Jeans James - Niebo, 194 str. 1933 r
Tom II, Leopold Infeld - Nowe drogi nauki, 284 str. 1933 r.
Tom III, Loon Hendrik - Człowiek ustokrotniony, 250 str. 1933 r
Tom IV, Planck Max - Zagadnienia Współczesnej Nauki, 93 str. 1933 r
Tom V, Hill A.V - Żywe Maszynerje, 220 str. 1934 r.
Tom VI, Dembowski Jan - W poszukiwaniu istoty życia, 356 str. 1934 r
Tom VII, Bragg William - Stare Rzemiosła a nowa nauka, 218 str. 1935 r
Tom VIII, Weyberg Zygmunt - Świat kryształów, 298 str. 1935 r
Tom IX, Bragg William - Świat dźwięków, 244 str. 1935 r.
Tom X, Bragg William - Światło, 317 str. 1936 r.
Tom XI, Edward Stenz - Ziemia, 303 str. 1936 r.
Tom XIII, Pawłow Iwan - Mózg i jego mechanizm, 173 str. 1935 r.
Nauka jest jednym z rodzajów wiedzy ludzkiej. Pod względem poznawczym wydaje się być wiedzą najlepszą, najbardziej adekwatnie opisującą rzeczywistość. Ten wysoki status poznawczy zawdzięcza nauka metodom, jakie stosuje oraz językowi, jakim się posługuje. „Ważnymi elementami «naukowości» są język i metoda. Zdaniem wielu, zarówno naukowców jak i filozofów, to właśnie te dwa elementy decydują o tym, czy coś jest naukowe, czy nie”. Prawa i teorie naukowe stanowiące najważniejsze wyniki badań naukowych wymagają uzasadnienia polegającego na konfrontacji przewidywań na nich opartych z rezultatami doświadczenia, czyli z wynikami obserwacji, pomiarów i eksperymentów. "Nauka rodzi się z dążenia do uzyskania wyjaśnień systematycznych, a równocześnie podlegających kontroli w oparciu o dane . Nauka jako rzeczywistość społeczna jest tworem złożonym i wieloaspektowym. Nauka nie jest jedynie wiedzą naukową. Dlatego pełne zrozumienie czym jest nauka, wymaga uwzględnienia aż siedmiu jej aspektów, w których może być ujmowana. Nauka to:
Pewien gatunek wiedzy, to znaczy „wiedza naukowa”, różniąca się od wiedzy potocznej i innych gatunków wiedzy ludzkiej.
Pewien rodzaj działalności: „działalność naukowo-badawcza”. Działalność ta nazywana jest często „praktyką naukową”, której rezultatem jest właśnie wiedza naukowa.
Określony sposób badania rzeczywistości, czyli „metoda naukowo-badawcza”.
Zespół uczonych i naukowców, którzy zawodowo poznają świat, inaczej mówiąc, „społeczność naukowa”.
Zespół instytucji naukowych, to znaczy, „instytucja naukowa”, złożona z akademii nauk, szkół wyższych oraz rozmaitych instytutów naukowo-badawczych wdrażających osiągnięcia naukowe do różnych dziedzin życia społecznego.
„Świadomość naukowa” istniejąca obok takich form świadomości społecznej, jak świadomość polityczna, prawna, religijna, filozoficzna, etyczna czy estetyczna.
Składnik siły wytwórczej nowoczesnego społeczeństwa, „naukowa siła wytwórcza”. Poczynając od połowy XIX w. nauka zaczyna bezpośrednio uczestniczyć w wytwarzaniu najnowocześniejszych urządzeń technicznych, takich jak samoloty, rakiety, lasery, elektrownie atomowe, maszyny liczące, urządzenia telekomunikacyjne itp., stając się tym samym, siłą wytwórczą społeczeństwa.
! Uwagi:
Oprawy nieco zakurzone. Strony nieco zakurzone. Druk czytelny. Blok książki spójny.