Najobszerniejsza historia sztuki powszechnej wydana w języku polskim. Prezentuje nie tylko dzieła sztuki światowej, ale również polską kulturę i polską myśl naukową. Zawiera mapy, plany, szczegółowe tablice chronologiczne łączące fakty artystyczne z wydarzeniami historycznymi i kulturowymi oraz bibliografię. ,,Sztuka świata" powstała na podstawie znanej hiszpańskiej publikacji ,,Historia del Arte" tłumaczonej na wiele języków. Polskie wydanie zostało gruntownie zmienione i poprawione przez Zespół Międzywydziałowej Katedry Historii i Teorii Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Edycja przedstawia dzieje sztuki od jej początków po koniec XX wieku.
Sztuka – część dorobku kulturowego cywilizacji, manifestująca się poprzez utwory, w tym dzieła artystyczne.
Zdaniem niektórych, pojęcie sztuka jest niemożliwe do kompletnego określenia, albowiem jej granice są redefiniowane w sposób ciągły i w każdej chwili może pojawić się dzieło, które w arbitralnie przyjętej, domkniętej definicji się nie mieści. Sztuka spełnia rozmaite funkcje, m.in. estetyczne, społeczne, dydaktyczne, terapeutyczne, jednak nie stanowią one o jej istocie.
Sztuka narodziła się wraz z rozwojem cywilizacji ludzkiej. Można przypuszczać, że na początku pełniła przede wszystkim funkcję związaną z obrzędami magicznymi, którą zachowała u ludów pierwotnych. W XVII i XVIII wieku trwały spory na temat nazewnictwa w dziedzinie sztuki. Dopiero w połowie XVIII wieku francuski filozof oświeceniowy, Charles Batteux, wprowadził termin "sztuki piękne" (beaux-arts), zaliczając do nich malarstwo, rzeźbę, architekturę, muzykę, wymowę, poezję, taniec i teatr. Sztuka począwszy od XIX wieku uniezależnia się od rzemiosła i wiąże ściślej z pojęciem twórczości, oryginalności, indywidualizmu i nowatorstwa. Materią sztuki są dzieła sztuki, a ich autorzy (według idealnego modelu) stają się artystami motywowanymi wewnętrznym przymusem tworzenia, czy też potrzebą wyrażenia uczuć, rozwiązania problemów własnych lub ogólnoludzkich, niedającymi się ograniczyć wyłącznie do funkcji dostarczyciela wrażeń estetycznych. W XX wieku zaliczono sztukę do grupy pojęć otwartych (termin stworzony przez Ludwiga Wittgensteina), czyli takich, które grupują w sposób luźny przedmioty niemające wyraźnych cech wspólnych, jedynie coś, co Wittgenstein określił jako "podobieństwo rodzinne", a więc taki, że nie sposób podać dla takiej grupy cech koniecznych i wystarczających. To ujęcie spotkało się z krytyką, ze względu na to, iż na jej mocy w poczet sztuki można było zaliczyć wszystko.
Tom I - sztuka pradziejowa, starożytnego Egiptu i Mezopotamii oraz Ameryki prekolumbijskiej.
Tom II - sztuka świata antycznego
Tom III - sztuka wczesnochrześcijańska, bizantyjska, wczesnośredniowieczna i romańska
Tom IV - sztuka gotyckiej Europy, krajów Azji oraz sztuka islamu
Tom V początki renesansu oraz sztuka XV w. W Europie
Tom VI sztuka europejska XVI w.
Tom VII - sztuka europejska XVII w. I pierwszej połowy XVIII w.
Tom VIII - sztuka europejska XVIII i XIX w.
Tom IX - sztuka pierwszej połowy XX w.
Tom X - sztuka drugiej połowy XX w
Tom I - 367 s. - 1989 r.
Tom II - 375 s. - 1990 r.
Tom III - 471 s. - 1993 r.
Tom IV - 391 s. - 1990 r.
Tom V - 383 s. - 1992 r.
Tom VI - 365 s. - 1991 r.
Tom VII - 395 s. - 1994 r.
Tom VIII - 383 s. - 1994 r.
Tom IX - 377 s. - 1996 r.
Tom X - 357 s. - 1996 r.